W Teatrze Studio trwają przygotowania do premiery spektaklu "Metafizyka dwugłowego cielęcia" w reżyserii Natalii Korczakowskiej. Premiera odbędzie się 15 lutego o godz. 19. Zobaczcie zdjęcia z próby dla mediów.
Wybrane dramaty Witkacego opisujące doświadczenie człowieka w zderzeniu z naturą, siłą wyższą, świetnie wpisują się w kulturalną tkankę Kalifornii, gdzie przyroda jest ważnym elementem życia i metafizycznego doświadczenia człowieka.
Projekt ten łączy estetykę Witkacego z tym, co najlepsze w hollywoodzkim, artystycznym kinie będącym od zawsze w bliskim związku z naturą.
W celu zapewnienia dobrej recepcji spektaklu wśród publiczności amerykańskiej, dostrojenia języka i oddania kontekstu kulturowego, klimatu i charakteru twórczości Witkacego, w warstwie literackiej wykorzystane zostaną wybitne tłumaczenia autorstwa Daniela Geroulda, uhonorowanego licznymi nagrodami za całokształt działalności przekładowej i naukowej.
Natalia Korczakowska: Wybrałam Metafizykę dwugłowego cielęcia jako podstawowy tekst, ponieważ doświadczenie bezkresnej i dzikiej kalifornijskiej natury jest bliskie doświadczeniu tropikalnej podróży, którą Witkacy odbył z Bronisławem Malinowskim przed napisaniem tej sztuki.
To historia podróży neurotycznego chłopca i jego rodziny z Nowej Gwinei przez Sydney na pustynię, która odczytywana w otoczeniu kalifornijskiej Doliny Śmierci, staje się czymś realnym, w zasięgu ręki.
Witkacy, wychowany w Tatrach, wierzył, że natura może być źródłem doświadczenia metafizycznego, dzięki któremu współczesny człowiek ma szansę ochronić swoją indywidualność przed bezduszną maszyną społeczną zachodniej cywilizacji.
Podróż Karmazyniella to też podróż w głąb siebie, a intensywne kolory tropikalnych kwiatów, martwa, czarna otchłań nocy na pustyni, żar wstającego nad nią czerwonego słońca to jej przejawy.
Aldous Huxley w kultowym tekście "Drzwi percepcji" opisuje doświadczenie otwarcia umysłu po zażyciu meskaliny (wyciągu z pustynnych kaktusów).
Pod jego wpływem Huxley zrozumiał, jak ograniczony i bezbronny jest tak zwany cywilizowany człowiek, który jest podporządkowany temu, co racjonalne, patrzy tylko przed siebie i jest "pozbawiony pleców", czyli wymiaru metafizycznego właśnie.
Taki człowiek staje się automatem, trybem w systemie.
W zderzeniu z tym, co niewytłumaczalne, zaczynając od jego własnej egzystencji, skazany jest na depresję i klęskę.
Jego chorobą jest obojętność.
Ona jest dla mnie zarazą Kala-Azar ze sztuki Witkacego, która wyniszcza zachodnią cywilizację.
Kalifornijska premiera spektaklu "Witkacy / Twohead Calf" odbyła się 28 listopada 2018 roku w Los Angeles.
Spektakl powstał w ramach międzynarodowej współpracy Teatru Studio i California Institute of the Arts.
Spektakl w wersji anglojęzycznej został zaprezentowany podczas Międzynarodowego Festiwalu Boska Komedia w Krakowie 13 grudnia 2018 roku.
Reżyserem spektaklu jest Natalia Korczakowska.
Scenografię stworzyła Salmah Beydoun, zaś kostiumy Marek Adamski.
Wybrane dramaty Witkacego opisujące doświadczenie człowieka w zderzeniu z naturą, siłą wyższą, świetnie wpisują się w kulturalną tkankę Kalifornii, gdzie przyroda jest ważnym elementem życia i metafizycznego doświadczenia człowieka.
Fot. Weronika Trzeciak |
Projekt ten łączy estetykę Witkacego z tym, co najlepsze w hollywoodzkim, artystycznym kinie będącym od zawsze w bliskim związku z naturą.
Fot. Weronika Trzeciak |
W celu zapewnienia dobrej recepcji spektaklu wśród publiczności amerykańskiej, dostrojenia języka i oddania kontekstu kulturowego, klimatu i charakteru twórczości Witkacego, w warstwie literackiej wykorzystane zostaną wybitne tłumaczenia autorstwa Daniela Geroulda, uhonorowanego licznymi nagrodami za całokształt działalności przekładowej i naukowej.
Fot. Weronika Trzeciak |
Natalia Korczakowska: Wybrałam Metafizykę dwugłowego cielęcia jako podstawowy tekst, ponieważ doświadczenie bezkresnej i dzikiej kalifornijskiej natury jest bliskie doświadczeniu tropikalnej podróży, którą Witkacy odbył z Bronisławem Malinowskim przed napisaniem tej sztuki.
Fot. Weronika Trzeciak |
To historia podróży neurotycznego chłopca i jego rodziny z Nowej Gwinei przez Sydney na pustynię, która odczytywana w otoczeniu kalifornijskiej Doliny Śmierci, staje się czymś realnym, w zasięgu ręki.
Fot. Weronika Trzeciak |
Witkacy, wychowany w Tatrach, wierzył, że natura może być źródłem doświadczenia metafizycznego, dzięki któremu współczesny człowiek ma szansę ochronić swoją indywidualność przed bezduszną maszyną społeczną zachodniej cywilizacji.
Fot. Weronika Trzeciak |
Podróż Karmazyniella to też podróż w głąb siebie, a intensywne kolory tropikalnych kwiatów, martwa, czarna otchłań nocy na pustyni, żar wstającego nad nią czerwonego słońca to jej przejawy.
Fot. Weronika Trzeciak |
Aldous Huxley w kultowym tekście "Drzwi percepcji" opisuje doświadczenie otwarcia umysłu po zażyciu meskaliny (wyciągu z pustynnych kaktusów).
Fot. Weronika Trzeciak |
Pod jego wpływem Huxley zrozumiał, jak ograniczony i bezbronny jest tak zwany cywilizowany człowiek, który jest podporządkowany temu, co racjonalne, patrzy tylko przed siebie i jest "pozbawiony pleców", czyli wymiaru metafizycznego właśnie.
Fot. Weronika Trzeciak |
Taki człowiek staje się automatem, trybem w systemie.
Fot. Weronika Trzeciak |
W zderzeniu z tym, co niewytłumaczalne, zaczynając od jego własnej egzystencji, skazany jest na depresję i klęskę.
Fot. Weronika Trzeciak |
Jego chorobą jest obojętność.
Fot. Weronika Trzeciak |
Ona jest dla mnie zarazą Kala-Azar ze sztuki Witkacego, która wyniszcza zachodnią cywilizację.
Fot. Weronika Trzeciak |
Kalifornijska premiera spektaklu "Witkacy / Twohead Calf" odbyła się 28 listopada 2018 roku w Los Angeles.
Fot. Weronika Trzeciak |
Spektakl powstał w ramach międzynarodowej współpracy Teatru Studio i California Institute of the Arts.
Fot. Weronika Trzeciak |
Spektakl w wersji anglojęzycznej został zaprezentowany podczas Międzynarodowego Festiwalu Boska Komedia w Krakowie 13 grudnia 2018 roku.
Fot. Weronika Trzeciak |
Fot. Weronika Trzeciak |
Fot. Weronika Trzeciak |
Fot. Weronika Trzeciak |
Fot. Weronika Trzeciak |
Fot. Weronika Trzeciak |
Fot. Weronika Trzeciak |
Fot. Weronika Trzeciak |
Fot. Weronika Trzeciak |
Fot. Weronika Trzeciak |
Fot. Weronika Trzeciak |
Fot. Weronika Trzeciak |
Fot. Weronika Trzeciak |
Fot. Weronika Trzeciak |
Fot. Weronika Trzeciak |
Fot. Weronika Trzeciak |
Fot. Weronika Trzeciak |
Fot. Weronika Trzeciak |
Reżyserem spektaklu jest Natalia Korczakowska.
Fot. Weronika Trzeciak |
Scenografię stworzyła Salmah Beydoun, zaś kostiumy Marek Adamski.
Fot. Weronika Trzeciak |
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz