środa, 27 września 2017

Znamy filmy Konkursu Międzynarodowego 33. Warszawskiego Festiwalu Filmowego

Oto są: 15 tytułów, które biorą udział w Konkursie Międzynarodowym 33. Warszawskiego Festiwalu Filmowego. Zobaczcie, kto w tym roku powalczy o Grand Prix.

"2557" (111 min), reż. Roderick Warich, Niemcy 2017, premiera europejska
Salisa jest Tajką. Ma dwadzieścia lat. 2557 to jej film. To są jej wspomnienia. Wspomnienia zapachu ziemi po deszczu. Długich nocy spędzanych w barbarzyńskich klubach i alejkach dzielnicy Krung Thep. Jej znajomi to Tajowie, ale i obcokrajowcy – miejskie cwaniaczki. Wspomnienia o miłosnym trójkącie, o obrabowaniu i zdradzie. Wspomnienia o paranoi przed wojskowym zamachem stanu. Wspomnienia o zabójstwie i ucieczce. Ta podróż kończy się na pokrytych kurzem połaciach Isaan. Duchy 2557.




"Balkan Noir" ("En Balkan Noir"/"A Balkan Noir" - 74 min), reż. Dražen Kuljanin, Szwecja 2017, premiera światowa
Pięć lat temu na wakacjach w Czarnogórze zaginęła siedmioletnia córeczka szwedzkiej pary Niny i Oskara. Ojciec pogodził się w końcu z tragedią i rozpoczął nowe życie. Nadzieja matki na to, że odnajdzie córkę, zamieniła się z czasem w obsesję. Żyje wyłącznie myślą o znalezieniu i ukaraniu potwora odpowiedzialnego za lata jej cierpienia. Kiedy od policjanta z Czarnogóry dostaje informację o nowych tropach, jedzie tam z nową energią zemsty. Policjant zdaje sobie sprawę, że Nina nie odpuści i że dotarła do miejsca, w którym nie ma już nawet znaczenia, czy podejrzany jest winny, czy nie. Ktoś musi za to zapłacić. Historia zemsty opowiedziana w czasie dwudziestu przerw na papierosa.


"Bomba" ("The Bomb" - 94 min), reż. Ralston Gonzales Jover, Filipiny 2017, premiera światowa

Pipo ma czterdzieści lat. By związać koniec z końcem, podejmuje się najgorszych i najcięższych prac. Życie w miejskiej dżungli utrudnia mu fakt, że jest niesłyszący. Musi utrzymać siebie i Cyril, nastoletnią kochankę. Dziewczyna i praca to jedyne, co mu w życiu zostało. Codziennie walczy z nieprzyjaznym szefem, a od niedawna także z Benem, kumplem z dzieciństwa, który chce odzyskać Cyril, swoją córkę. Pipo żył w stresie odkąd pamięta. Był jak tykająca bomba. Ostatnie wydarzenia sprawiają, że do wybuchu zostały dosłownie sekundy…

"Czuwaj" ("Be Prepared" - 95 min), reż. Robert Gliński, Polska 2017
Thriller rozgrywający się w świecie nastolatków ery internetu i mediów społecznościowych. Dwie grupy młodzieży z odmiennych światów, reprezentujące dwa różne systemy wartości, zostają postawione naprzeciw siebie na skutek ryzykownej decyzji dorosłych. To, co miało być lekcją odpowiedzialności i tolerancji, przeradza się w twardą walkę o przywództwo. Z jednej strony wiara w szlachetne ideały, a z drugiej brutalne prawo silniejszego. Młodzi ludzie odizolowani od zewnętrznego świata, zamknięci w pełnej napięć grupie, ujawniają swoje prawdziwe, szokujące oblicza. To kolejny, po „Sali samobójców”, krok na drodze w poszukiwaniu prawdy o tym, co dziś kieruje wyborami młodych. Współczesna próba postawienia dramatycznych pytań w duchu słynnego „Władcy much”, którego bohaterowie stoją już u progu dorosłości.


"Gdybyś mu zajrzał w serce" ("Si tu voyais son coeur"/"If You Saw His Heart" - 86 min), reż. Joan Chemla, Francja 2017, premiera polska
Daniel jest przepełniony smutkiem. Jego najbliższy przyjaciel zginął w wypadku, za który Daniel czuje się odpowiedzialny. Z powodu tego wydarzenia mężczyzna zostaje również wykluczony ze swojej społeczności. Zamieszkuje w wynajmowanym pokoju, w miejscu, które lata świetności ma już dawno za sobą. Mieszkają tam wyłącznie ludzie podobni do niego, żyjący na krawędzi, z nieciekawą przeszłością. Daniel wciąż zalega z czynszem, więc trudni się drobnymi włamaniami i przekrętami. Pewnego dnia w jego życiu pojawia się promyk nadziei pod postacią młodej, wrażliwej, doświadczonej przez los Francine. Kiedy zbliżą się do siebie, może okazać się, że jest jeszcze po co żyć. Przejmująca opowieść o dwojgu młodych ludzi, którzy wbrew światu próbują odciąć się od przeszłości i żyć dla siebie. Film inspirowany kubańską powieścią Guillermo Rosalesa „Halfway House”. W roli głównej Gael García Bernal, a w świetnym epizodzie Wojciech Pszoniak.


"Górnik" ("Rudar"/"The Miner" - 101 min), reż. Hanna Slak, Słowenia, Chorwacja 2017, premiera międzynarodowa
Jest rok 2007. Mehmedalija Alić pochodzi z Bośni i jest górnikiem, bośniackim imigrantem, jak go tu nazywają. Od 30 lat pracuje w kopalniach w Słowenii, ostatnio w ekstremalnych warunkach, z narażeniem życia. Jest kryzys, kopalnie są zamykane. Alić zostaje wysłany do jednego ze starych korytarzy, by sprawdzić, czy coś da się jeszcze w nim znaleźć. To, co w nim znajduje, zaszokuje całą Słowenię. Fabularna opowieść o uporze jednego górnika w dążeniu do prawdy i sprawiedliwości społecznej. Historia oparta na autentycznych wydarzeniach.

"Karta pokładowa" ("Kart– e Parvaz"/"Boarding Pass" - 88 min), reż. Mehdi Rahmani, Iran 2017 r., premiera światowa
Są w Iranie ludzie, którzy dobrowolnie lub pod przymusem łykają narkotyki i przewożą je przez granice do innych krajów. Mówi się na nich Body Packers. Przewożą opium, heroinę, kokainę i amfetaminę, starannie zapakowane w plastikowe torebki. To jednak dopiero początek. Kiedy łykasz te torebki, to nie aresztowania obawiasz się najbardziej. Najbardziej obawiasz się, że torebki nie są dostatecznie szczelne. Wtedy zaczyna się proces umierania: rozszerzają się źrenice, zwalnia oddech, pękają jelita i w końcu zatrzymuje się serce.

"Mężczyźni Amel" ("L'Amour des hommes"/"Of Skin and Men" - 105 min), reż. Mehdi Ben Attia, Francja, Tunezja 2017, premiera światowa
Współczesny Tunis. Amel ma 25 lat i jest fotografką. Kiedy w wypadku ginie jej mąż, życie młodej kobiety diametralnie się zmienia. Pomocną dłoń wyciąga do niej teść. Zachęcona przez niego, zaczyna robić zdjęcia nieznajomym mężczyznom z ulicy. Nie zważając na konsekwencje, postanawia patrzeć na tych mężczyzn w sposób, w jaki zwykle mężczyźni patrzą na kobiety. Czy możliwe, by utrata kogoś, kogo się kochało, przynosiła w końcu wolność? Jak nie zostać odrzuconym w konserwatywnym społeczeństwie muzułmańskim, kiedy jawnie okazujesz swoje pragnienia? Jak kobieta, artystka ciekawa ludzi, może w takim kraju odnaleźć siebie? Wnikliwy portret kraju, miasta i kobiety.

"Na uboczu" ("Yol Kenari"/"Sideway" - 119 min), reż. Tayfun Pirselimoğlu, Turcja, Grecja, Francja 2017, premiera światowa
Mieszkańcy małego miasteczka, położonego między burzliwym morzem a złowieszczym lasem, odchodzą od zmysłów. Są przekonani, że kolejne znaki, które pojawiają się w mieście, zapowiadają nadejście końca świata. A to widać zakotwiczony w oddali czarny statek, a to słychać przeszywający dźwięk unoszący się nad miastem. Zdarzają się tajemnicze podpalenia, giną ludzie, wreszcie słońce robi się czarne. Wszyscy zaczynają wierzyć, że w pobliżu jest Antychryst. Do tego dziwnego miejsca przyjeżdża młody, niepozorny mężczyzna z tajemniczym znakiem na plecach. Czyżby był Chrystusem, który ma ocalić miasto? Alegoria polityczna opisująca absurdalną sytuację współczesnego świata.

"Pewnego razu w listopadzie…" ("Once Upon a Time in November" - 92 min), reż. Andrzej Jakimowski, Polska 2017, premiera światowa
Warszawa, listopad 2013. Marek i jego matka w wyniku eksmisji zostają pozbawieni dachu nad głową. Fikcyjna opowieść o poszukiwaniach nowego lokum, na tle autentycznych wydarzeń – chuligańskich walk środowisk skrajnie nacjonalistycznych podczas obchodów Święta Niepodległości. Laureat Złotych Lwów i Nagrody Specjalnej w Wenecji, Andrzej Jakimowski, wraca na WFF z nowym filmem.


"Pomiędzy słowami" ("Beyond Words" - 85 min), reż. Urszula Antoniak, Polska, Holandia 2017
Michael, 28-letni prawnik z Berlina, w niczym nie różni się od swojego szefa i przyjaciela, 34– letniego Franza. W piątek rano Michael przestaje mówić po niemiecku i staje się Polakiem – Michałkiem. Spotyka Stanisława, swojego 55– letniego ojca z Polski. Michael widzi go po raz pierwszy. Stanisław wkracza do świata syna bardziej jako symbol Ojca niż prawdziwy ojciec. Jest ostatnią więzią łączącą Michaela z Polską – krajem, z którym świadomie zerwał kontakt. Obaj są sobie właściwie obcy. Mężczyźni spędzą ze sobą weekend, co odciśnie silne emocjonalne piętno na Michaelu, który zda sobie sprawę ze swego wyobcowania. W rolach głównych Jakub Gierszał i Andrzej Chyra.

"Syndrom pustego siodła" ("Tureckoe sedlo"/"Sella Turcica" - 75 min), reż. Yusup Razykov, Rosja 2017, premiera międzynarodowa
Ilyich nie może pojąć, co jest z nim nie tak. Przez lata pracował jako agent KGB, potem po przekształceniach w FSB. Był wykwalifikowanym pracownikiem i wykładowcą. Obecnie jest na emeryturze. Ponieważ czuje się samotny, wciąż wykorzystuje swoje zdolności do obserwacji i przygląda się wszystkim tym, którzy przyciągną jego uwagę. Problem polega jednak na tym, że nie może przestać tego robić. Nawet gdy chce. Podejrzewa, że jest chory. Jednak pewnego dnia wprowadzają się nowi, zupełnie niezwyczajni sąsiedzi i coś zaczyna się zmieniać… „Sella turcica” to łacińska nazwa znajdującego się wewnątrz czaszki kostnego zagłębienia, gdzie zlokalizowana jest przysadka mózgowa. Po polsku to „siodło tureckie”.

"Urodziny" ("Aniversarea"/"The Anniversary" - 87 min), reż. Dan Chisu, Rumunia 2017, premiera międzynarodowa
Radu Maligan obchodzi 94 urodziny. Na przyjęcie z tej okazji zjeżdża się rodzina i znajomi, byli współpracownicy sprzed lat. Na pierwszy rzut oka wszystko wygląda wspaniale. Jednak w pewnym momencie sytuacja zaczyna wymykać się spod kontroli. Pojawiają się niewygodne sekrety z przeszłości. Część zaproszonych gości stara się przekonać Radu, by wyznał swoje grzechy przed księdzem. Druga połowa jest zdania, że nie wolno zmuszać nikogo do robienia czegoś wbrew jego woli. Wnikliwe spojrzenie na ocenę wydarzeń z historii Rumunii z punktu widzenia przedstawicieli różnych pokoleń.

"Wyznanie" ("Beri"/The Confession" - 89 min), reż. Zaza Urushadze, Gruzja, Estonia 2017, premiera światowa
Duchowny Giorgi, były reżyser filmowy, zostaje wysłany do małej parafii w górskiej wiosce. By zbliżyć swoich wiernych do kościoła, zaczyna wyświetlać w nim filmy. Po pierwszej projekcji „Pół żartem, pół serio” wierni zauważają, że Lili — miejscowa nauczycielka muzyki, wygląda dokładnie jak Marilyn Monroe. Po spotkaniu Lili równowaga ojca Giorgi między światem duchownym a świeckim zaczyna się niebezpiecznie chwiać. Nauczycielka jest niezwykle seksowna, a pokusa bardzo trudna do opanowania.

"Zabić arbuza" ("Sha Gua"/"To Kill a Watermelon" - 88 min), reż. Gao Zehao, Chiny 2017, premiera międzynarodowa
Opowieść o tym, jak jeden banknot, upuszczony przez okrutnego mordercę, może zmienić życie prostego, ubogiego farmera. Cao Chen, odkąd sięga pamięcią, jest oszukiwany przez miejscowego sołtysa. Pewnego lata w następstwie wypadku, farmer dostaje solidną rekompensatę za zniszczenia. Wkrótce staje się lokalnym bohaterem i dostaje pokaźną nagrodę pieniężną. Te wydarzenia zmieniają Chena nie do poznania.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz