czwartek, 28 września 2017

Konkurs 1-2 na 33. Warszawskim Festiwalu Filmowym

W Konkursie 1-2, czyli wśród debiutów i drugich filmów pokazywanych podczas Warszawskiego Festiwalu Filmowego znalazło się 16 tytułów, które bez wątpienia zachwycą widzów. Kto w tym roku powalczy o nagrody?

W programie:

"Catalina" (98 min), reż. Denijal Hasanović, Polska, Bośnia i Hercegowina, Chorwacja 2017
Studiująca we Francji Kolumbijka przyjeżdża do Sarajewa, żeby uzyskać dostęp do materiałów Międzynarodowego Trybunału Karnego dla byłej Jugosławii. Poszukując materiałów do pracy naukowej, dziewczyna niespodziewanie znajduje się w centrum intrygi nowo poznanej przyjaciółki. Polacy odpowiadali w filmie przede wszystkim za zdjęcia, dźwięk oraz produkcję.


"Chateau" ("La Vie de Château" - 81 min), reż. Modi Barry, Cédric Ido, Francja 2017, premiera wschodnioeuropejska
W barwnej, wielokulturowej okolicy Château d'Eau (stacji metra koło Dworca Wschodniego w Paryżu), uliczne życie toczy się w szybkim tempie. Większość mieszkańców przebywa tu nielegalnie, a nowi na ruchliwej ulicy, pełnej straganów z jedzeniem i kolorowymi ubraniami, fryzjerami i salonami piękności. Charles pracuje w małej, afrykańskiej enklawie i jest jednym z najlepszych naganiaczy. Pozyskuje na ulicy klientów dla salonów fryzjerskich. Ale kiedy konkurencja rośnie w siłę, a każdy chce zostać numerem jeden, aby osiągnąć sukces, trzeba grać nieczysto i podstępnie. W tej dynamicznej komedii pomyłek królują błyskotliwe teksty, kłamstwa, ciuchy szyte na miarę i skrywane w sercu tajemnice… Witajcie w Château!

"Człowiek z magicznym pudełkiem" ("The Man with the Magic Box" - min), reż. Bodo Kox, Polska 2017
Warszawa 2030. Adam został właśnie pozbawiony pamięci przez służby specjalne. Wprowadza się do opuszczonej kamienicy i zaczyna pracę jako sprzątacz w jednym z najwyższych biurowców w mieście. Tam poznaje Gorię, dziewczynę z elitarnej zony, w której z miejsca się zakochuje. Goria nie jest obojętna na jego urok, jednak z racji różnicy klasowej, zanim zacznie się z nim spotykać, długo trzyma Adama na dystans. Wkrótce Adam znajduje działające radio z lat 50– tych, emitujące fale, które umożliwiają teleportację. Podczas jednej z podróży, Adam utyka w roku 1952. Goria, zdając sobie sprawę, że straciła prawdziwą miłość, postanawia odszukać Adama w przeszłości. Niezwykła komedia o podróżowaniu w czasie i miłości umiejącej pokonać wszelkie granice czasoprzestrzeni. W filmie wystąpią m.in.: Olgę Bołądź, Piotra Polaka, Arkadiusza Jakubika, Wojciecha Zielińskiego, Agatę Buzek oraz Sebastiana Stankiewicza.

"Harpun" ("Arpón"/"Harpoon" - min), reż. Tom Espinoza, Argentyna, Wenezuela 2017, premiera światowa
Pan Arguello jest dyrektorem szkoły. W plecaku jednej z uczennic, 14-letniej Caty, znajduje strzykawkę. Podejrzewa dziewczynę o branie narkotyków. Ich relacje nie są od tego czasu najlepsze. Pewnego dnia Cata ma wypadek. Jej rodzice mają zjawić się dopiero za kilka godzin. Do tego czasu dyrektor towarzyszy dziewczynie. Wygląda na to, że ich relacja ulega znaczącej zmianie. Zaczyna się najważniejsza historia w ich życiu…

"Julia jest" ("Júlia ist" - min), reż. Elena Martín, Hiszpania 2017 r., premiera międzynarodowa
Júlia studiuje na trzecim roku architektury w Barcelonie. W ramach programu wymiany studentów decyduje się wyjechać na semestr do Berlina. Po raz pierwszy opuszcza swój dom i wieloletniego chłopaka. Jest gotowa na przygodę. Berlin wita ją jednak zimnem i szarością, co nie zapowiada szczególnych przygód. Oczekiwania przegrywają z rzeczywistością. Dziewczyna staje przed wyzwaniem odnalezienia się w nowym mieście, kulturze i w nowych okolicznościach. Musi zweryfikować swoją tożsamość w nowej sytuacji życiowej – bez rodziny, przyjaciół i chłopaka. Kim jest, będąc wolną? Reżyserski debiut o niezwykle istotnych krokach, które stawiamy w przód... a być może w tył.

"Keyla" (min), reż. Viviana Gómez Echeverry, Kolumbia 2017, premiera europejska
Keyla mieszka z ojcem na kolumbijskiej wyspie Providence, ziemi piratów, otoczonej Morzem Karaibskim. W dniu 18. urodzin dziewczyna czeka na ojca, by wspólnie świętować. Niestety ten nie wraca do domu. Zaginął na morzu. Poszukiwania nie dają rezultatów. Na wyspie zjawia się, przybyła z Hiszpanii była żona ojca wraz z synem Francisco, przyrodnim młodszym bratem Keyli. Rodzeństwo wcześniej się nie poznało. Teraz oprócz wspomnienia o ojcu łączy ich tajemnicza mapa. Jest na niej zaznaczone miejsce ukrycia skarbu słynnego pirata Morgana. Wspólnie wyprawiają się w podróż, podczas której odkryją nie jeden skarb. Opowieść o odbudowie relacji w rodzinie, o sile płynącej z własnych korzeni i oddzielaniu romantycznego spojrzenia na świat od rzeczywistości. Pierwszy film nakręcony kiedykolwiek na przepięknej, maleńkiej karaibskiej wyspie Providence.

"Kłamstewko" ("La mentirita blanca"/"Little White Lie" - min), reż. Tomás Alzamora, Chile 2017, premiera europejska
Edgardo jest dziennikarzem w miasteczku, w którym nic się nie dzieje. Skoro nic się nie dzieje, to gazeta się nie sprzedaje, reklamodawcy uciekają, a właściciel jest wściekły. Edgardo, żeby ratować swoją posadę, zaczyna uprawiać „dziennikarstwo kreatywne”, a mówiąc wprost – zaczyna zmyślać. Sensacyjne materiały z wykorzystaniem zdjęć z sieci sprawiają, że gazeta ożywa i sprzedaje się jak gorące bułeczki. A sam Edgardo z przeciętnego dziennikarza awansuje na szanowanego członka społeczeństwa. Oparta na prawdziwych wydarzeniach komedia o fake news i ich konsekwencjach.

"Medea" (min), reż. Alexandra Latishev, Kostaryka, Chile, Argentyna 2017, premiera wschodnioeuropejska
Życie Maríi José to trochę monotonne zajęcia na uniwersytecie, treningi rugby, skupieni na sobie, zdystansowani rodzice, i spotkania z przyjacielem gejem. Dziewczyna sprawia wrażenie emocjonalnie odłączonej od otaczającego ją świata. Kiedy spotyka Javiera, chce nawiązać z nim relację. Jednak wszystkie jej próby, by żyć „normalnie” się nie udają. Od kilku miesięcy María jest w ciąży, ale nikt tego nie zauważa. Jak mówi reżyserka: „Chciałam stworzyć postać kobiety, która żyje w ciele nie należącym do niej. Dlatego też to, co się w tym ciele dzieje nie ma na nią wpływu, ani jej specjalnie nie zajmuje. Zagłębiając się w ten temat, przekroczyłam linię, która zazwyczaj przekraczana nie jest.”

"Męskość" ("Férfikor"/"Manhood" - min), reż. Peter Politzer, Węgry 2017, premiera światowa

Rytuały męskości z życia trzech mieszkańców Budapesztu. 91-letni Dezso, wplata ostatnie już nici w niezwykle bogaty gobelin swojego życia. Twierdzi, że całe życie był oszustem, z racji tego, że jest fotografem. 40-letni kontrabasista Frank stara się pogodzić opiekę nad dziećmi z pracą i niespodziewanymi problemami, które sam stwarza. O sobie mówi, że jest żonglerem cyrkowym. 13-letni Samu, który nie pamięta swojego ojca zmaga się z nagłą nieobecnością matki.

"Nasiona przemocy" ("Pok– ryuk– eui Ssi– at"/"The Seeds of Violence" - min), reż. Taegue Lim, Korea Płd. 2017, premiera wschodnioeuropejska
Jooyong służy w koreańskiej armii. Wraz z kolegami z plutonu cierpi z powodu codziennych prześladowań ze strony starszych rangą żołnierzy. Do dokuczliwych żartów wszyscy się już przyzwyczaili, problem pojawia się wraz z rosnącą przemocą fizyczną. Nękanie, prześladowanie i bicie stają się codziennością i są aprobowane przez oficerów. Jooyong próbuje to zgłosić, ale bez powodzenia. Na dodatek podejrzewa, że jego siostra jest molestowana przez męża. Otoczony przemocą, sam zaczyna przejawiać skłonności do nadużywania siły. Nocne ćwiczenia plutonu są okazją dla dowódcy do znalezienia winowajcy, który chciał na niego donieść zwierzchnikom… Dramat, w którym przemoc toczy się jak kula śnieżna, rosnąca z minuty na minutę i niszcząca wszystko na swej drodze. Kiedy nie ma pomysłu na rozwiązanie problemu, zostaje tylko jedno – odpowiedzieć przemocą na przemoc.

"Przedświt" ("Dita zë fill"/"Daybreak" - min), reż. Gentian Koçi, Albania, Grecja 2017, premiera polska
Leta od kilku miesięcy nie jest w stanie opłacić czynszu. Zostaje wyrzucona z wynajmowanego mieszkania wraz z rocznym synkiem. Schronienie znajduje u Sophie, przykutej do łóżka starszej kobiety, której córka zatrudniła Letę do opieki nad matką. Dopóki Sophie żyje, Leta ma pracę i dach nad głową. Jasne jest więc, że musi zrobić wszystko, by tak zostało. Za wszelką cenę. Kameralna opowieść o relacji między dwiema kobietami, oscylująca pomiędzy empatią a pragmatyzmem. To też wnikliwe spojrzenie na kompromisy moralne, które zawieramy wszyscy w obliczu niebezpieczeństwa ekonomicznego czy zagrożenia życia.

"Straszna kobieta" ("En frygtelig kvinde"/"A Horrible Woman" - min), reż. Christian Tafdrup, Dania 2017, premiera międzynarodowa
Kiedy Rasmus poznaje Marie, jest pewien, że wreszcie spotkał miłość swojego życia. Szybko jednak okazuje się, że Marie jest w tej relacji bardzo wymagająca. Rasmus się nie liczy. Widziana oczami mężczyzn historia o kobietach, które chcą dominować w związkach. Prawdziwy portret strasznej natury kobiet. Z satyrycznym zacięciem. „To film o codziennym terrorze, który kobiety fundują mężczyznom. Zrobiłem go nie dlatego, że nienawidzę kobiet, tylko dlatego, że spędziłem ostatnie 24 lata swojego życia, próbując dowiedzieć się jak przetrwać w relacjach z nimi.” — Christian Tafdrup.

"Stróż" ("El hombre que cuida"/"The Watchman" - min), reż. Alejandro Andújar, Dominikana, Portoryko, Brazylia, 2017, premiera europejska
Juan był kiedyś rybakiem. Dziś, zdradzony i opuszczony przez żonę, pracuje w luksusowej, nadmorskiej willi jako jej opiekun. Dogląda, czy wszystko jest w porządku. Ma swoje codzienne, rutynowe obowiązki. Pewnego dnia w willi, bez zapowiedzi i bez zgody ojca, pojawia się syn właściciela, Rich – młody chłopak z miasta. Razem z nim przyjeżdża jego zagraniczny przyjaciel i miejscowa dziewczyna, którą właśnie poznali. Dołącza do nich sąsiadka, Belissa. Wyjazd zaplanowany jako podwójna randka niepostrzeżenie zamienia się w koszmar. Juan staje przed decyzją, która zaważy na reszcie jego życia. Karaibska opowieść o miłości, zdradzie i lojalności na tle stosunków w społeczeństwie dzisiejszej Dominikany.

"Uwodziciel" ("Charmøren"/"The Charmer" - min), reż. Milad Alami, Dania 2017, premiera wschodnioeuropejska
Esmail, młody Irańczyk, mieszka w Danii. Desperacko poszukuje kobiet, dzięki którym może pozostać w tym kraju. Oczarowuje je, rozkochuje, jednak nigdy nie pozwala sobie zbliżyć się do kobiety naprawdę. Do czasu. Jego świat wywróci się do góry nogami, kiedy pozna tę jedyną. W tym samym czasie brutalnie dopadnie go przeszłość… Dramat psychologiczny o miłości, tożsamości i walce o lepsze życie.

"Zabić Jesusa" ("Matar a Jesús"/"Killing Jesus" - min), reż. Laura Mora, Kolumbia, Argentyna 2017, premiera wschodnioeuropejska

Paula, kolumbijska studentka, była świadkiem zabójstwa swojego ojca, znanego profesora nauk politycznych. Policja nie wydaje się zainteresowana rozwiązaniem sprawy. To tylko kolejny numer na długiej liście ofiar konfliktu w Kolumbii. Pewnego dnia dziewczyna przypadkowo spotyka mordercę, młodego chłopaka... A jeśli i ona i morderca są ofiarami brutalnego i skorumpowanego systemu? Dramat społeczny, w którym życie dwojga młodych ludzi dotkniętych przez przemoc pokazuje konflikty, jakich doświadcza społeczeństwo kolumbijskie. Historia oparta na prawdziwych wydarzeniach z życia reżyserki Laury Mory.

"Znajdźcie tę głupią sukę i wrzućcie ją do rzeki" ("Vind die domme trut en gooi haar in de rivier"/"Find This Dumb Little Bitch and Throw Her into a River" - min), reż. Ben Brand, Holandia 2017, premiera światowa
15-letni Remco razem z ojcem i 13-letnią siostrą Lizzy zajmują się nielegalnym handlem szczeniakami. Pewnego dnia Remco filmuje siostrę, gdy ta wyrzuca żywego szczeniaka do rzeki i potem zamieszcza filmik w sieci. Nagranie bardzo szybko obiega niemal cały świat. Rośnie fala oburzenia. Jej konsekwencje są nie do przewidzenia. Inspirowany prawdziwymi zdarzeniami z 2010 roku film nosi taki sam tytuł jak zamieszczony przez wściekłych internautów post nawołujący do znalezienia sprawczyni.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz